Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 13.10.2022

Nuija ja kirja

KOKKOLAN SEURAKUNTAYHTYMÄN ENERGIANSÄÄSTÖSUUNNITELMA

Kokkolan seurakuntayhtymässä varaudutaan energiansäästötoimiin sähkönhinnan moninkertaistumisen sekä energian riittämättömyyden varalle.

Energiahintojen moninkertaistamiseen varaudutaan muun muassa vähemmän käytössä olevien kiinteistöjen lämpötilojen laskemisella, joidenkin tilojen käyttösululla talvikaudella sekä siirtämällä kirkollisia toimituksia mahdollisuuksien mukaan kirkoista seurakuntataloille, sekä ilmalämpöpumppujen tarkastuksella ja huollolla. Lisäksi esimerkiksi leirikeskuksissa viikonloppuisin järjestettävillä leireillä siirrytään sähkösaunojen käyttökieltoon. Energian riittävyyden ja sähkökatkojen varalle yhtymässä varaudutaan muun muassa kaikkien kirkkojen lämpötilojen alentamisella, seurakunnallisen toiminnan keskittämisellä lämmitettyihin kiinteistöihin ja keittiötoimintojen keskittämisellä.

TUOHIMAAN TUULIPUISTON MAANVUOKRA- JA KÄYTTÖOIKEUSSOPIMUS

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle ja edelleen Oulun tuomiokapitulin vahvistettavaksi maanvuokrasopimuksen wpd Tuohimaan tuulipuisto Oy:n kanssa. Yhtiö on ilmoittanut olevansa kiinnostunut vuokraamaan Ullavaan suunnitteilla olevaan tuulivoimahankkeeseen noin 20 hehtaarin kokoisen maa-alan seurakuntayhtymältä. Vuokra-aika olisi 40 vuotta ja päättyisi 31.12.2062.

Alueelle kaavaillaan enintään 17 tuulivoimalaitosta. wpd Finland Oy:n alustavan kartoituksen mukaan seurakuntayhtymän kiinteistöille ei olisi sijoittumassa voimaloita, mutta asia varmistuu vasta hankkeen edetessä kaavoitusvaiheeseen. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointi on käynnissä. Tavoitteena on kaavoituksen käynnistäminen kevään 2023 aikana.

VUODEN 2022 INVESTOINTISUUNNITELMAN PÄIVITTÄMINEN

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi vuoden 2022 investointisuunnitelman muutokset. Päivitystarpeita ovat aiheuttaneet Kaarlelan kirkon julkisivu-urakan aikana havaitut lisätyötarpeet, sekä edellisvuoden investoinneista kuluvalle vuodelle siirtyneet kustannuserät striimauslaitteiden asentamisesta ja Kokkolan seurakuntakeskuksen H-osan julkisivu-urakan loppuunsaattamisesta. Alkuperäisiin kustannusarvioihin nähden lisämäärärahaa esitetään Kaarlelan kirkon julkisivu-urakkaan 150 000 euroa.

Merkittävimmät syyt lisäkustannuksiin ovat tuntemattoman väliaineen tutkimisesta ja mekaanisesta poistamisesta aiheutuneet kulut (17 600 euroa), reikiintyneen lyijypellin uusiminen kellotornin ja paanukatteen liitoskohdissa (12 700 euroa), kirkon matalien osien kaikkien vesipellitysten uusiminen ja puuikkunoissa havaittujen lahovaurioiden korjaaminen (18 800 euroa) sekä kirkkopihan portinpielien kunnostus lisätyönä (19 200 euroa). Lisätöiden lisäksi rakennuttajan erillishankintakustannuksia ovat kellotason puupariovien avausautomatiikan rakentaminen (10 400 euroa) ja pariovien restaurointi (10 000 euroa). Myös korjattavien rappausten pinta-ala on suurempi kuin vuonna 2017 laadituissa rakennesuunnitelmissa.  Kaarlelan kirkon julkisivut on kunnostettu nyt alkuperäisiä suunnitelmia laajemmin ja laadukkaammin, kirkon arvokkuudelle sopivalla tavalla.

KÄLVIÄN KIRKON URKUPILLIEN LIIMAUS JA LISÄLAITTEIDEN HANKINTA

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti siirtää Kälviän kirkon urkupillien korjaamisen ja rekisteröinti-automatiikan hankinnan valmisteltavaksi kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnalle ja edelleen huomioitavaksi vuoden 2023 investointisuunnitelmassa.

LOHTAJAN SEURAKUNTAAN PERUSTETAAN B-KANTTORIN VIRKA

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se lakkauttaa Lohtajan seurakunnan C-kanttorin viran 1.12.2022 lähtien ja perustaa seurakuntaan B-kanttorin viran 1.12.2022 alkaen. Lohtajan seurakunnan C-kanttorin virkaa on edellisen viranhaltijan eläköitymisen jälkeen hoidettu toimituspalkkioin. Viran vetovoimaa halutaan nostaa lakkauttamalla matalapalkkaisempi C-kanttorin virka ja perustaa B-kanttorin virka.

2022-10-13 18:02:11.0