Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 25.8.2022

Puheenjohtajan nuija kalenterin päällä.

Soldatskärin ja Torsön maa-alueiden vaihtokirja

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi Soldatskärin ja Torsön maa-alueiden vaihtokirjan ja alistaa päätöksen kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Seurakuntayhtymän ja Kokkolan kaupungin välisessä vaihtokirjassa yhtymä luovuttaa Kokkolan kaupungille vajaan 10 000 neliön suuruiset rantakaistaleet Soldatskärin tontista ja vastaavasti kaupunki luovuttaa yhtymälle noin 6 600 neliön suuruisen määräalan Torsön kesäkodin alueelta, missä Kokkolan seurakuntayhtymä on ollut vuokralaisena. Alueella sijaitsevat rakennukset ovat yhtymän omaisuutta eivätkä kuulu kauppaan.

Torsön kesäkodin maapohjan saaminen seurakuntayhtymän omistukseen on ainutkertainen mahdollisuus, sillä vaihtokirjassa ranta-alue vaihdetaan ranta-alueeseen. Kokkolan kaupunki tekee asiassa päätöksen lähiaikoina.

Uudessa asemakaavassa Soldatskärin niemen reuna-alueet on kaavoitettu lähivirkistysalueiksi palvelemaan kansallisen kaupunkipuiston retkeilyreitin rakentamista. Rakentamisen edellytyksenä on, että maa-alueet ovat kokonaan kaupungin omistuksessa.

Soldatskärin ja Varvin alueen kaava vahvistettiin alkuvuodesta. Seurakuntayhtymän Soldatskär-työryhmä ehdottaa, että asuinrakentamisen mahdollistava korttelialue myydään kaavoitettuna ulkopuoliselle toimijalle alueen asuinrakentamista varten, tai niin, että myös yhtymä osallistuu alueen kehittämiseen.

Annan ja Elisabethin hautausmaiden laajennukset

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi Annan ja Elisabethin hautausmaiden laajennusalueiden hankintaa Kokkolan kaupungilta aiesopimuksen ehtojen mukaisesti. Lisäksi kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi esitetään noin 100 000 euron lisämäärärahaa investointisuunnitelmaan.

Annan hautausmaan osalta laajennussuunnitelma on noin 1,4 hehtaaria nykyisen hautausmaan pohjoispuolelta, ja Elisabethin hautausmaan laajennussuunnitelma kattaisi noin 4,6 hehtaarin alueen nykyisen hautausmaan eteläpuolelta.

Varsinainen kauppa toteutuu vasta kun kaavamuutos alueiden hautausmaakäytöstä on hyväksytty. Yhtymän hautaustoimi toimittaa Kokkolan kaupungille kaavamuutoksen valmistelua varten suuntaa antavat maisema- ja käyttösuunnitelmat.

Annan hautausmaan laajennusosaan on suunnitteilla uurnapuisto. Vajaat 200 vuotta käytössä olleella Elisabethin hautausmaalla arkkuhautapaikkoja on tällä hetkellä vuosittaisiin vainajamääriin nähden riittävästi, mutta laajennusosa turvaa hautausmaa-alueiden riittävyyden myös tulevaisuudessa.

Lintukankaan tuulipuiston maanvuokra- ja käyttöoikeussopimus

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi OX2 Finland Oy:n kanssa solmitun sopimuksen maanvuokra- ja käyttöoikeudesta Lintukankaan tuulipuistosta 31.12.2081 saakka. Päätös alistetaan edelleen Oulun tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

Sopimus koskee neljää seurakuntayhtymän kiinteistöä; Kalliokangas, Siirtola ja Ulvi Kokkolan alueella sekä Rymningen, joka sijaitsee Kruunupyyn kunnan alueella.

Seurakuntayhtymän maanomistus hankealueella on 103,71 hehtaaria. Hankealueen koko on noin 4 500 hehtaaria, ja alueelle on suunnitteilla 25–30 voimalaa.

Hankkeen kaavoitus ja ympäristövaikutusten arviointi on käynnissä. OX2 Finland Oy:n tavoitteena on aloittaa alueen rakennustyöt vuosina 2025–2027.

Kälviän hautausmaan käyttösuunnitelman päivitys ja hautakiviä koskevat määräykset

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi Kälviän hautausmaan käyttösuunnitelman ja alistaa päätöksen Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi Kälviän hautausmaan muistomerkkimääräysten päivitykset. Hautausmaan muistomerkkien maksimikorkeus on 90 senttimetriä. Savipohjaisella hautausmaalla routa altistaa hautamuistomerkit kallistumisille ja kaatumisille. Tästä johtuen yli 65 cm korkeat muistomerkit tulee tapittaa metallitangoilla pohjakiveen.

Vasikkasaaren ruokapalvelutyöntekijän toimi haettavaksi

Yhteinen kirkkoneuvosto julisti Vasikkasaaren leirikeskuksen ruokapalvelutyöntekijän toimen haettavaksi ja nimesi työryhmän valmistelemaan ruokapalvelutyöntekijän valintaprosessia.

Ruokapalvelutyöntekijän tehtävän kelpoisuusehtona on soveltuva ammatillinen koulutus, esimerkiksi cateringalan peruskoulutus (kokki) tai vastaava käytännön työssä hankittu kokemus. Kielitaitovaatimuksena on toisen kotimaisen kielen hyvä ja toisen vähintään tyydyttävä suullinen osaaminen.

2022-08-26 08:01:38.0