Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 8.6.2022

Puheenjohtajan nuija kalenterin päällä.

VUODEN 2023 KIRKOLLISVEROPROSENTIKSI VAHVISTETTIIN 1,65

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2023 kirkollisveroprosentiksi 1,65 prosenttia. Kuluvan vuoden kirkollisveroprosentti on 1,7.

Sote-uudistuksen mukanaan tuoman verouudistuksen tuottaman verohyödyn, verovelvollisten oikeudenmukaisen kohtelun, talouden epävarman tilanteen ja kirkollisveroennusteiden valossa on perusteltua laskea Kokkolan seurakuntayhtymän kirkollisveroprosenttia 0,05 prosenttiyksikköä.

Valtiovarainministeriö on kehottanut seurakuntatalouksia alentamaan kirkollisveroprosentteja, jotta verouudistuksen vaikutus säilyisi neutraalina myös kirkollisveroa maksavien osalta.

VUODEN 2021 TILINPÄÄTÖS VAHVISTETTIIN

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2021 tilinpäätöksen ja tilikauden ylijäämän, 666 463 euroa, joka kirjataan yli-/alijäämätilille taseen omaan pääomaan. Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden niin kuin tilintarkastuskertomuksessa on puollettu.

30 000 EURON LISÄAVUSTUS UKRAINAN HÄTÄAPUUN

Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi vuoden 2022 talousarviossa Kirkon Ulkomaanavulle ukrainalaisten hyväksi tehtävään työhön 30 000 euron lisäavustuksen. Kirkon Ulkomaanapu on vedonnut seurakuntatalouksiin, jotta nämä myöntäisivät ylimääräistä talousarviotukea Ukrainan hätäapuun. Kirkon Ulkomaanavun hätäapukeräys Ukrainan sodasta kärsiville järjestetään kansainvälisten järjestöjen kautta, joilla on valmiit humanitääriseen apuun tarkoitetut avustusverkostot ulkomailla.

AKKALANKANKAAN TUULIPUISTON MAANVUOKRASOPIMUKSEN MUUTTAMINEN

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Akkalankankaan tuulipuiston maanvuokrasopimusta koskevat muutokset ja alistaa päätöksen Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi. Neon Renewables Finland Oy:n kanssa vuoden 2057 loppuun saakka solmitun maa-alueen käyttö- ja vuokrasopimukseen tehdyt lisäykset ja muutokset koskevat arvonlisäveroa, suunnittelu- ja rakentamisajan vuokraa sekä kaapelien, sähkölinjojen ja muiden rakenteiden lisäksi tuulivoimaloiden perustusten purkukustannuksia, jotka tulevat vuokralaisen vastattavaksi purkuajankohdan lainsäädännön perusteella. Muutokset parantavat seurakuntayhtymän sopimusehtoja.

HALSUAN SEURAKUNTAKODIN VESIVAHINKOSANEERAUKSEEN 60 000 EUROA

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi seurakuntayhtymän investointisuunnitelman muutoksen Halsuan seurakuntakodin vesivahinkosaneerausta varten. Saneerauksen alustava kustannusarvio on 60 000 euroa. Halsuan seurakuntakodin keittiön pitkään jatkunut vesivuoto on kosteuttanut keittiön välipohjan rakenteet. Halsuan seurakuntakodin kiireellinen vahinkosaneeraus siirtää Kaustisella sijaitsevan Nuolisen leirikeskuksen laajennushanketta vuodelle 2024. Nuolisen leirikeskuksen keittiöremontin kustannusarvio on 140 000 euroa.

LÄHETYSSIHTEERIN VIRKANIMIKE MUUTTUU KOKKOLAN SUOMALAISESSA SEURAKUNNASSA

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti muuttaa Kokkolan suomalaisen seurakunnan lähetyssihteerin virkanimikkeen lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaajaksi. Kokkolan suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvosto näkee viran ydinosaamiseen kuuluvan perinteisten lähetyssihteerin tehtävien lisäksi myös kansainvälisen ja monikulttuurisuustyön. Koska seurakunnan nykyinen lähetyssihteeri on pyytänyt eroa virastaan 1.6.2022 alkaen, on Kokkolan suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvosto tarkistanut 12.5.2022 viran tarpeen, tehtäväalueet ja virkanimikkeen nykyisiä ja tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi. Lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaajan viranhaltijan tutkintovaatimus määritellään Kirkon säädöskokoelmassa.

SIDONNAISUUKSISTA ILMOITTAMINEN OTETAAN KÄYTTÖÖN SEURAAVAN VAALIKAUDEN ALUSTA

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi yhteisen kirkkoneuvoston ohjesäännön muuttamisen. Muutos koskee Kirkkohallituksen antamaa suositusta luottamushenkilöiden sekä viranhaltijoiden sidonnaisuuksien ilmoittamista. Päätös sidonnaisuuksien ilmoittamisen käyttöönotosta seuraavan vaalikauden alusta Kokkolan seurakuntayhtymässä on tehty yhteisessä kirkkoneuvostossa 27.5.2021. Sidonnaisuuksista ilmoittaminen on vapaaehtoista.

Sidonnaisuuksien ilmoittamisten tarkoituksena on päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen sekä hallinnon riippumattomuuden ja puolueettomuuden turvaaminen.

Päätös kirkkoneuvoston ohjesäännön muuttamisesta alistetaan Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

LUOTTAMUSHENKILÖIDEN KOKOUSPALKKIOT VAHVISTETTIIN

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti 1.1.2023 alkaen luottamushenkilöiden kokouspalkkioksi 50 euroa/kokous. Yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajan ja yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajan vuosipalkkioksi vahvistettiin 1 500 euroa ja yhteisen kirkkovaltuuston varapuheenjohtajan vuosipalkkioksi tuhat euroa.

TOIMITUSPALKKIOITA KOROTETAAN VIIDELLÄ PROSENTILLA

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Kirkon työmarkkinalaitoksen, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:n ja Kirkon alat ry:n suosituksesta seurakuntien maksamien toimituspalkkioiden korottamista viidellä prosentilla 1.7.2022 alkaen. Toimituspalkkiot koskevat sekä seurakunnan tai seurakuntayhtymän palveluksessa olevia että niin sanottuja keikkapappeja ja -kanttoreita.

RAIMO MYLLYMÄKI UUDEKSI VARAJÄSENEKSI KIINTEISTÖ- JA HAUTAUSTOIMEN JOHTOKUNTAAN

Yhteinen kirkkovaltuusto valitsi kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan varajäseneksi Raimo Myllymäen jäljellä olevaksi toimikaudeksi Toni Anttilan tilalle. Valtuusto myönsi Anttilalle eron johtokunnan varajäsenyydestä 1.4.2022 alkaen.

2022-06-09 08:11:00.0