Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 19.5.2022

Puheenjohtajan nuija kalenterin päällä.

VUODEN 2023 KIRKOLLISVEROPROSENTIN VAHVISTAMINEN

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa vuoden 2023 kirkollisveroprosentiksi 1,65 prosenttia. Kuluvan vuoden 2022 kirkollisveroprosentti on 1,7.

Sote-uudistuksen mukanaan tuoman verouudistuksen tuottaman verohyödyn, verovelvollisten oikeudenmukaisen kohtelun, talouden epävarman tilanteen ja kirkollisveroennusteiden valossa on perusteltua laskea Kokkolan seurakuntayhtymän kirkollisveroprosenttia 0,05 prosenttiyksikköä.

Valtiovarainministeriö on kehottanut seurakuntatalouksia alentamaan kirkollisveroprosentteja, jotta verouudistuksen vaikutus säilyisi neutraalina myös kirkollisveroa maksavien osalta.

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa ensi vuoden kirkollisveroprosentin 8.6.2022.

MAA-AINEKSEN OTTOSOPIMUS RAUMAN KONE OY:N KANSSA PALAUTETTIIN VALMISTELUUN

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti palauttaa maa-aineksen ottosopimuksen Rauman Kone Oy:n kanssa uuteen valmisteluun. Yritys ei ole käynnistänyt seurakuntayhtymältä vuokraamallaan maa-alueella Kaustisella sopimuksen mukaista kalliolouhostoimintaa kuluneen viiden sopimusvuoden aikana.

HENKILÖSTÖLLE MAHDOLLISUUS HANKKIA TYÖSUHDEPYÖRÄ

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi hallintojohtajan esityksen mukaan henkilöstön työsuhdepyöräedun ja pyöräetusäännöt. Työsuhdepyörien käyttöönotolla ja näin liikkumista edistämällä lisätään henkilöstön terveyttä ja hyvinvointia. Lisäksi työntekijällä on mahdollisuus hankkia laadukas pyörä edullisemmin.

Yhteistyötoimikunnan perustama työryhmä on tehnyt henkilöstölle kyselyn työsuhdepyörien hankkimisesta, ja kyselyyn vastanneista yli puolet olisi kiinnostunut hankkimaan työsuhdepyörän.

Työsuhdepyöräedun mahdollistaa verotuksen luontaisetuihin vuoden 2021 alussa tullut muutos, jonka mukaan polkupyöräetu on tuloverovapaata vuodessa 1 200 euroon saakka. Polkupyöräedulla tarkoitetaan järjestelyä, jossa työnantaja tarjoaa työntekijän käyttöön määräajaksi ajoneuvolain mukaisen polkupyörän tai sähköavusteisen polkupyörän. Polkupyörä on työntekijän vapaassa käytössä työ- ja vapaa-aikana.

LÄHETYSSIHTEERIN VIRKANIMIKE MUUTTUU KOKKOLAN SUOMALAISESSA SEURAKUNNASSA

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto muuttaa Kokkolan suomalaisen seurakunnan lähetyssihteerin virkanimikkeen lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaajaksi. Kokkolan suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvosto näkee viran ydinosaamiseen kuuluvan perinteisten lähetyssihteerin tehtävien lisäksi myös kansainvälisen ja monikulttuurisuustyön. Koska seurakunnan nykyinen lähetyssihteeri on pyytänyt eroa virastaan 1.6.2022 alkaen, on Kokkolan suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvosto tarkistanut 12.5.2022 viran tarpeen, tehtäväalueet ja virkanimikkeen nykyisiä ja tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi. Lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaajan viranhaltijan tutkintovaatimus määritellään Kirkon säädöskokoelmassa.

SEURAKUNTAYHTYMÄ EI JÄTÄ LAUSUNTOA KAIVOSHANKKEESTA

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti, ettei Kokkolan seurakuntayhtymä jätä muistutusta Keliber Technology Oy:n kaivoshankkeen lupahakemuksesta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle. Avi oli pyytänyt lausuntoa Kaustisen, Kokkolan ja Kruunupyyn kunnan alueille ulottuvasta kaivoshankkeesta alueen maanomistajilta. Kokkolan seurakuntayhtymän omistaman alueen etäisyys kaivosalueelta on noin kaksi kilometriä.

YHTEISEN KIRKKONEUVOSTON OHJESÄÄNTÖÖN HAETAAN MUUTOSTA

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteinen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi yhteisen kirkkoneuvoston ohjesäännön muuttamista. Muutos koskee Kirkkohallituksen antamaa suositusta luottamushenkilöiden sekä viranhaltijoiden sidonnaisuuksista ilmoittamista. Päätös sidonnaisuuksien ilmoittamisen käyttöönotosta seuraavan vaalikauden alussa on tehty yhteisessä kirkkoneuvostossa 27.5.2021.

Sidonnaisuudella tarkoitetaan mahdollista eturistiriitaa. Sidonnaisuuksien ilmoittamisten tarkoituksena on päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen sekä hallinnon riippumattomuuden ja puolueettomuuden turvaaminen.

Päätös ohjesäännön muuttamisesta alistetaan edelleen Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

LUOTTAMUSHENKILÖIDEN PALKKIOITA ESITETÄÄN TARKISTETTAVAKSI

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa 1.1.2023 alkaen luottamushenkilöiden kokouspalkkioksi 50 euroa/kokous. Yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajan ja yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajan vuosipalkkioksi esitetään
1 500 euroa ja yhteisen kirkkovaltuuston varapuheenjohtajan vuosipalkkioksi tuhat euroa.

TOIMITUSPALKKIOITA ESITETÄÄN KOROTETTAVAKSI

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi Kirkon työmarkkinalaitoksen, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:n ja Kirkon alat ry:n suosituksesta seurakuntien maksamien toimituspalkkioiden korottamista viidellä prosentilla 1.7.2022 alkaen.

KAARLELAN KIRKON JULKISIVURESTAUROINTIIN EI SAATU AVUSTUSTA

Kokkolan seurakuntayhtymä jäi ilman kirkkohallituksen myöntämiä kulttuuriperinnön hoitoon luettavia rakennusavustuksia Oulun hiippakunnan alueella. Avustuksia myönnettiin alueelle yhteensä reilut kaksi miljoonaa euroa.

Kokkolan seurakuntayhtymä haki avustusta Kaarlelan kirkon julkisivujen restaurointiin yhteensä 200 000 euroa. Kirkkohallituksen uuden laskentamenetelmän perusteella seurakuntayhtymä ei ole oikeutettu avustukseen.

MUSEOVIRASTO MYÖNSI AVUSTUSTA KATARIINAN KALMISTON KUNNOSTUKSEEN

Museovirasto on myöntänyt 15 000 euroa valtionavustusta Katariinan kalmiston muinaisjäännösrakennusten huopakattojen kunnostukseen. Arvioinnin perusteella hakemuksen kohteen ja hakemuksessa esitettyjen toimenpiteiden todettiin täyttävän avustuksen myöntämisen edellytykset.

Fri May 20 10:00:33 EEST 2022