Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 31.3.2022

Puheenjohtajan nuija kalenterin päällä.

Ylimääräinen talousarvioavustus

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että vuoden 2022 talousarvioon lisätään 15 000 euron lisäavustus Kirkon Ulkomaanavulle ukrainalaisten hyväksi tehtävään työhön. Kokkolan seurakuntayhtymä vastaa näin Kirkon Ulkomaanavun seurakunnille esittämään vetoomukseen myöntää tukea Ukrainan hätäapuun.
Nopein, helpoin ja vaikuttavin tapa auttaa on lahjoittaa rahaa kansainvälisille järjestöille, jotka pystyvät ammatillisesti organisoituun humanitaarisen apuun ja joilla jo on valmiit auttamisverkostot kriisialueilla. Ukrainan tilanne ei ole helpottanut, vaan apua tullaan tarvitsemaan vielä pitkään.

Kokkolan seurakuntayhtymän tilinpäätös 2021

Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2021 tilinpäätös oli 666 000 euroa ylijäämäinen, vuosikatteen ollessa 1,982 miljoonaa euroa. Kirkollisverotuloja kertyi 10,612 miljoonaa euroa, mikä oli lähes 700 000 euroa enemmän kuin talousarviossa oli arvioitu. Vuoden 2021 ylijäämä selittyykin suurelta osin ennakoitua paremmalla verokertymällä.
Investoinnit toteutuivat tilikaudella lähes suunnitellusti. Investointeihin käytettiin yhteensä 1,963 miljoonaa euroa. Krematorio oli investoinneista suurin. Rahoituslaskelma heikkeni lähes 600 000 euroa, mitä voidaan pitää hyvänä tuloksena raskaan investointivuoden jälkeen.
Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi 2021 tilinpäätöksen ja esitti, että yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa tilinpäätöksen ja sen, että tilikauden ylijäämä 666 000 euroa kirjataan yli- ja alijäämätilille taseen omaan pääomaan.

Osakehuoneistosta luopuminen

Keski-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskus on toiminut Kokkolan seurakuntayhtymän omistamassa liikehuoneistossa Kokkolan Liiketalo Oy:ssä. Toukokuun puolivälissä perheasiainneuvottelukeskus muuttaa Kokkolan seurakuntakeskukseen. Kokkolan Liiketalo Oy:ssä oleva liikehuoneisto jää tämän myötä seurakuntayhtymälle tarpeettomaksi. Osakehuoneisto on seurakuntayhtymän kiinteistöstrategiassa luokiteltu luovutettavaksi kohteeksi.
Yhteinen kirkkoneuvosto päätti myöntää luvan Kokkolan Liiketalo Oy:n osakkeiden myyntitoimeksiantoon ja toteaa, että huoneiston myyntihinnan määrityksessä käytetään kiinteistönvälittäjän asiantuntemusta.
Luovutus käsitellään irtaimen omaisuuden kauppana, koska kyseessä on osakkeiden eikä kiinteistön myynti. Päätöstä ei tarvitse alistaa Kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Vuoden 2022 investointisuunnitelman päivittäminen

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi muutokset investointisuunnitelmaan. Muutossuunnitelmassa Nuolisen leirikeskuksen keittiöremontti ja laajennus siirtyvät vuodelle 2024 ja vastaavasti Halsuan seurakuntatalon vesivahinkosaneeraus alkaa uutena investointina syyskuussa 2022.
Halsuan seurakuntatalon keittiössä havaittu vesivuoto on ollut ilmeisen pitkäkestoista, sillä kosteutta on päässyt laajalle alueelle keittiön välipohjarakenteisiin. Vesivahinkosaneerauksen yhteydessä uusitaan huonokuntoisimmat keittiölaitteet. Saneerauksen alustava kustannusarvio on 60 000 euroa.

Thu Mar 31 18:54:00 EEST 2022