Kokoava seurakunta - Kokkolan suomalainen seurakunta

Luterilaisen kirkon jäseninä haluamme rakentaa yhteistä seurakuntaa. Meitä sekä sitoutumattomia että herätysliikkeisiin ja puolueisiin kuuluvia yhdistää Jeesuksen rakkaus ja halu toimia sen mukaan jokaisen lähimmäisen hyväksi.

Kasteesta kristityn matkalle

Kasteessa meidät liitetään kristillisen kirkon jäseniksi. Polku kristittynä alkaa kasteesta ja seurakunta on mukana tällä polulla kaikissa vaiheissa. Etenkin lapset ja nuoret tarvitsevat turvallisen ympäristön, jossa rakentaa kristityn identiteettiä yhdessä toisten kanssa. Tähän hyvät puitteet tarjoaa seurakunnan kasvatustyö. Haluamme korostaa laadukkaan kasvatustyön merkitystä ja tärkeyttä lapsille, nuorille, perheille ja koko kirkolle (Kasvatustyön Polku -toimintamalli).

Jumalanpalveluselämä ja lähimmäisten palvelu

Seurakunta kutsuu meitä kaikkia. Rohkaisemme erityisesti nuoria ja nuoria aikuisia elämään seurakuntayhteydessä. Erilaisuus on rikkautta ja monenlaisille asioille ja ihmisille on tilaa seurakunnassa. ”Kirkon tehtävänä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta” (Ovet auki. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026

Jumalanpalvelus on yhteinen juhla, jossa voimme tasavertaisina kohdata evankeliumin pyhän sanoman. Messuja ja jumalanpalveluksia rakennetaan yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Seurakuntaa voidaan palvella niin, että ihminen kokonaisuudessaan tulee huomioiduiksi. Messussa taiteen eri muodot voivat tukea pyhän kohtaamista. Jumalanpalvelus ei ole esiintymistilaisuus. Muissa tapahtumissa saa kaikenlaisella osaamisella palvella seurakuntalaisia. Tavoitteena on, että jumalanpalveluksessa jokainen voi kohdata itsensä, lähimmäisen ja Jumalan.

Painotamme seurakuntatyössä ihmisten kohtaamisen ja toiminnan merkitystä, johon osallistuvat työntekijät ja seurakunnan jäsenet yhdessä.

Lähetys- ja diakoniatyö kuuluvat kirkon perustehtäviin. Ne tulee turvata riittävillä talous- ja henkilöstöresursseilla samoin kuin muutkin seurakunnan keskeiset tehtävät (Diakonian periaatteet ja suuntaviivat).

Kirkon yhteinen todistus -asiakirjassa on toimintamme kantava periaate: ”Kokonaisvaltaiseen lähetykseen kuuluu myös oikeudenmukaisuuden, ihmisarvon, yhdenvertaisuuden ja perusoikeuksien puolustaminen. Seurakunnat ja lähetysjärjestöt kohtaavat entistä useammin maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita, syrjäytettyjä, syrjään jääneitä ja vainottuja. Ne tukevat ja palvelevat heitä, toimivat heidän kanssaan ja heidän puolestaan sekä antavat äänen äänettömille.” (Yhteinen todistus. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetyksen peruslinjaus)

Päätöksenteko ja toiminta seurakunnassa

Noudatamme päätöksenteossa kirkon laillisuuslinjauksia ja Suomen lakia. Haluamme tehdä päätöksiä, joiden kanssa voimme elää vielä vuosien päästä.

Tärkeää on, että seurakuntaan kutsutaan heitä, jotka kokevat tarvitsevansa sitä, vaikka ehkä ovat pettyneinä jättäneet kirkon.

Seurakunnan työntekijät ovat keskeinen voimavara. Heidän työhyvinvointiansa tuetaan. Kirkkoherranvaaleissa kannatamme suoraa, seurakuntalaisten äänestämiseen perustuvaa vaalia.

Yhteystiedot ja lisätietoja

Jouko Kuismin, p. 050 304 4182, jouko.kuismin@pp.kpnet.fi