Artikkeli

Blogi - Bloggen

Kirjoittajat ovat seurakuntien työntekijöitä ja seurakuntalaisia. Skribenterna är församlingsanställda och -bor.

Vierailu Tansaniaan - Turistina Tansaniassa

7.12.2016 | Raija Kattilakoski

Lähde näin adventtiajan alussa nojatuolimatkalle kanssani Afrikan maahan, jossa on vuodesta 1948 ollut Suomen Lähetysseuran työtä ja joka on Suomen valtion pitkäaikaisin kehitysyhteistyökumppani.

Viime helmikuussa olimme mieheni Matin kanssa kaksi viikkoa Tansaniassa. Matkan tarkoitus oli kyläily ystäväpariskunnan luona, jotka ovat Pohjois-Tansaniassa Arushassa ruotsalaisen lähetysjärjestön EFS:n työssä.

TansaniaTeimme Tansaniassa ollessamme kolme safaria. Safari siis on matka. Toisena Tansanian päivänämme lähdimme Ngorongoron suojelualueelle. Varhain aamulla opas-autonkuljettaja Karim tuli hakemaan meidät. Noin kolmen tunnin kuluttua olimme kulkeneet Ngorongoron portista ja aivan kirjaimellisesti seisoimme avarassa luonnossa. Ngorongoron pinta-ala on 8288 neliökilometriä. Olimme lukeneet Ngorongorosta ja siellä sijaitsevasta yhdestä maailman suurimmista tulivuorikraatereista, läpimitaltaan 20 km. Vasta kraaterin reunalla sain käsityksen sen huikaisevasta koosta. Ylhäältä reunalta näytti pohjalla kulkevan ötököitä. Kiikarilla ne osoittautuivat puhveleiksi.

Nykyisin Ngorongoroon voi mennä vain ammatillisten turistitoimistojen autoilla. Karimin firman on perustanut suomalainen lähetystyöntekijärouva tansanialaisen miehensä kanssa, ja nyt heidän poikansa on johtajana. Karimin kyydillä tulimme alas kraaterin pohjalle. Pohjassa on enimmäkseen lyhyttä ruohoa, jossain pitempää. On pensaikkoa ja matala järvi. Monet eläimet hakeutuvat tähän aikaan vasikoimaan kraaterin alueelle. Näimme antiloopin, joka oli erillään laumasta. Kohta se nousi ylös ja kumartui hoitamaan vastasyntynyttä pienokaistaan. Kun emo taukosi nuolemasta, poikanen yritti nousta neljälle jalalleen. Eipä heti pysynyt pystyssä, kaatua piti. Seuraavalla yrityksellä se jo otti muutamia askelia.

Näimme paljon eläinlajeja, suuria laumoja ja yksittäisiä eläimiä. Seepralauma järvellä juomassa oli kaunis näky, varsinkin suomalaiselle Marimekon ystävälle. Gnu-antiloopit tekivät vaellusta luoteeseen. Kaviot kopisten niitä kulki varmaan satoja tuhansia. Välillä niiden oli pysähdyttävä ottamaan evästä ja sitten kiireesti jatkettava matkaansa. Flamingoja oli kraaterijärvellä, ja Karim esitteli useita muita lintuja, pelikaanin, korppikotkan, sihteerilinnun ja meille aivan outoja lajeja. Leijonia, norsuja ja hyeenoja näimme ja kauempaa näimme suloisen pikku sarvikuonon emonsa kanssa.

Illan lähestyessä nousimme kraaterista ylängöllä sijaitsevaan hotelliin. Hotellin nimi oli Rhino eli sarvikuono, mutta niitä ei sentään ollut ympäristössä. Huoneemme takana oli terassi ja meitä varoitettiin lähtemästä siitä kauemmaksi. Kohta tulikin puhvelilauma, jota katselimme ruokasalin terassilta. Rhino oli oikein hieno paikka. Kaikki tekstiilit olivat maasaityylisiä, oltiinhan maasaiheimon alueella. Huoneessamme oli kamina, mutta emme sitä tarvinneet. Karim ehdotti, että aamulla lähtisimme puoli kuudelta ajamaan, sillä aikaisin aamulla näkisimme paljon eläimiä.

TansaniaRhinossa laitettiin varhainen aamupala ja ennen auringonnousua olimme menossa. Kirahvit söivät akaasiapuiden lehtiä, seeprat ruohoa ja eläimet näyttivät nauttivan aamupalastaan ja uudesta päivästä. Valoisuus lisääntyi ja aurinko nousi taivaalle. Emme enää menneet kraateriin vaan kiersimme Ngorongoroa muualta. Matalassa pusikossa makasi yksitoista leijonaa aivan rentoina, kuin narkoosissa, ja lähellä pienessä pusikossa kolme lisää. Yksi makoili selällään. Mitä nämä isot, pelottomat mirrit olivat aamulla tehneet? Ilmeisesti syöneet porukalla saalistamiaan antilooppeja mahat täyteen. Näimme myös gepardin, joita ei nähdä usein. Tauon pidimme Hippojärven rannalla, jossa oli paljon muita turistijeeppejä. Järvestä kuikuili useita hippoja. Pimeän tullen ne nousevat vedestä maalle syömään ruohoa ja saattavat kulkea jopa 5 kilometriä. Me puolestamme tulimme seuraavaksi yöksi suojelualueen ulkopuolella olevaan ihanaan hotelliin. Kaunista, hyvinhoidettuja istutuksia, keskellä pihaa uima-allas. Lähdimme syömään ruokasaliin. Vähän hämmennyimme, kun tarjoilija ensin levitti meille ruokaservetit syliimme. Aterialla oli monta ruokalajia, toinen toistaan maukkaampia, kaikki kattaus oli kaunista ja värikästä ja meillä oli kolme tarjoilijaa.

Olimme Ngorongorossa yllättyneitä kun näimme siellä ihmisiä ja heidän asumuksiaan. Karim selitti, että maasait voivat saada luvan asua Ngorongoron suojelualueella. Miten he uskaltavat? No, maasaimiehistä sanotaan, että he voivat tappaa leijonan. Karim kertoi heidän valmistavan yrttitahnaa, jonka voi levittää iholle ja siten pitää villieläimet loitolla.
Kysyimme häneltä, onko koskaan mikään eläin tullut hänen autonsa eteen. Karim kertoi sellaista paljon tapahtuvan, mutta tähän mennessä ei hänelle. Hän oli kymmenisen vuotta tehnyt oppaan työtä. Joka päivä hän töihin lähtiessään rukoilee Jumalalta varjelusta, ettei ajaisi minkään eläimen päälle.

Seuraavan matkamme teimme toisen viikon alussa. Lensimme Arushasta Sansibariin tansanialaisen lentoyhtiön Precision Airin koneella. Arusha on ylänköä ja 1600m merenpinnan yläpuolelle eli suomalaiselle siellä on oikein hyvä ilma. Täysin erilaista on Sansibarin saarella, jossa lämpöä on yli 30 astetta. Saaren pääkaupungista, myös nimeltään Sansibar, ajoimme 40 km saaren koillisosaan Intian valtameren puoleiselle rannalle. Majoituimme varattuun hotelliin, joka oli ihana keidas. Huoneita oli vain 12 ja ne olivat afrikkalaisesti ympyrässä. Lyhyt kävely merenrantaan, jossa on valkoista hiekkaa ja lämmintä merivettä. Aika Sansibarilla oli lomailua varsinaisessa merkityksessä. Kävimme tutustumassa mausteviljelyksiin ja teimme lyhyen käynnin pääkaupunkiin. Sansibar on historiansa aikana ollut orjakeskus. Sansibarilaisista lähes kaikki ovat muslimeja. Hotellimme oli hyvä, kuin pieni paratiisi, henkilökunta hyvin palveluhenkistä ja ateriat herkullisia. Sen sijaan ympäröivä kylä vaikutti kovin köyhältä. Myös roskaisuus Sansibarilla oli yllättävää.

Kolmas reissu tehtiin toisena viikonloppuna Päivin ja Peterin kanssa neljästään Tarangiren eläinpuistoon. Nyt maastoautoa ajoi Peter. Tämän eläinpuiston pinta-ala on noin 2800 neliökilometriä. Joki halkoo Tarangiren alueen, joka tähän aikaan on vihreä. Apinanleipäpuut ja norsut ovat Tarangirelle tyypillisiä. Eläimiä näimme taas paljon, norsuja poikasineen, kirahveja, mangusteja, antilooppeja. Välillä tse-tse-kärpäset kiersivät ahkerasti autoamme. Korkealla taukopaikalla ihailimme edessä avautuvaa jokimaisemaa. Apinoita juoksi suojakaiteelle läheisistä puista. Olikos yhdellä apinalla epämuodostuma, kun sillä näytti olevan kaksi häntää, ihmettelin minä. Tarkemmin seurattuani näin sillä olevan kyydissään poikanen, joka pysytteli kiinni emon vatsanahassa. Häntä kiertyi emon hännän ympärille.

TansaniaVaikuttavinta oli varhain sunnuntaiaamuna, kun korkeasta ruohosta suuren apinanleipäpuun takaa tulee esiin kaksi naarasleijonaa. Perässä seuraa kolme leijonanpentua. Aivan kuin äidit olisivat tulleet puun eteen näyttämään meille lapsosiaan. Olivatko emot siskoja ja pennut keskenään serkkuja? Ehkä yhtä pentua väsytti, kun se meni penkereelle maate. Heti oli noustava, sillä muut jo menivät. Niin ne katosivat takaisin ruohikkoon.

Arushassa toki kävimme torilla, joka oli täynnä monia lajeja ja tuoreutta. ”Tinkimiskaupasta” ostimme tiikkipuisia eläimiä. Kävimme upeassa Kulttuuriperintö-
keskuksessa, joka on täynnä kaikenlaista Afrikasta: patsaita, esineitä, maalauksia, valokuvia, koruja, tansaniitti-jalokiviä. Tuotteet ovat hyvälaatuisia ja kaikki on myytävänä.

Todella paljon tansanialaisilla on näytettävää turisteille. Kun siihen lisätään afrikkalainen vieraanvaraisuus niin eipä eurooppalainen voi olla vaikuttumatta.