Kokkolan herätys

Kokkolan herätys

Neliosaisessa radio-ohjelmasarjassa Kokkolan herätyksestä muistellaan 30-40 vuoden takaisia tapahtumia ja pohditaan herätyksen lähtökohtia ja vaikutuksia.
Keskustelemassa ovat hengellisen heräämisen kokeneet Terttu Passoja, Hanna Tervanen, Esko Hautamäki ja Tarmo Nurminen sekä Kokkolan herätystä läheltä seurannut Jorma Aspegrén.

Kokkolan herätystä edelsi suuri määrä esirukousta. Seutu oli hengellisesti kuivaa, mutta herätyksen myötä kirkot täyttyivät. Jorma Aspegrénin arvion mukaan uskoon tulleita oli jopa tuhansia.
- Herätys pysyi suurelta osin kirkkouskollisena, mutta myös olemassa olevat herätysliikkeet ja vapaat suunnat saivat uutta jäsenistöä.

Tarmo Nurminen oli alkoholisti ja ateisti. Hän joutui pahan alkoholimyrkytyksen vuoksi sairaalaan. Siellä hän esitti "hypoteesi-jumalalle" viisi rukouspyyntöä, jotta Jumala voisi ilmaista olemassaolonsa.
- Kaikki rukouspyynnöt toteutuivat kahden viikon sisällä. Olin myyty mies.
Tarmo Nurminen pitää matemaatikon koulutustaan oleellisena uskoon tulolleen.
- Sen avulla löysin kaikki tieteelliset pohjat Jumalan olemassaololle, vaikka varsinainen usko tuleekin lahjana.

Kristityssä kodissa varttunut Esko Hautamäki kuvaa, että Jumala pani hänet liikkeelle ja pakotti menemään kirkkoon.
- Tuntui, että työelämässä ei jaksa, ellei saa käydä sunnuntaina kirkossa.
Myöskään Terttu Passojalle uskonasiat eivät olleet vieraita. Jumala pisti kuitenkin hänet kyselemään elämän tarkoitusta.
- Muutin Kokkolaan herätyksen keskelle etsijänä ja kuljin kaikki seurakunnan tilaisuudet.

Hanna Tervasta ei olisi olemassa ilman Kokkolan herätystä. Hänen äitinsä oli varannut aborttiajan, mutta tuli uskoon edellisenä päivänä. Näin Hanna Tervanen sai syntyä. Hän varttui herätyksen keskellä.
- Koin herätyksen ajan turvallisena ja rikkaana, ihanana aikana.

Armolahjat kuuluivat Kokkolan herätykseen, kuten yleensäkin herätyksiin. Kielillä puhuminen, selittäminen, profetoiminen ja muut armolahjat kummastuttivat myös Terttu Passojaa.
- Ensimmäiset kolme tai neljä vuotta menivätkin paljon epäilyksiin ja pohtimiseen, koska monet hengelliset ilmiöt menivät ymmärrykseni yli.
Näillä ilmiöillä oli kuitenkin siunauksensa. Ne pitivät Passojan uteliaana ja toiminnassa mukana.

Herätys levisi ystävältä ystävälle.
- Uskoon tulleissa tapahtuneet todelliset elämänmuutokset olivat se vetovoima, joka antoi lisää bensaa nuotioon, Jorma Aspegrén kuvailee.
Kokkolan herätyksessä oli mukana paljon koulutettua väkeä, minkä vuoksi herätystä kutsuttiin myös mersuherätykseksi.
Herätys levisi työpaikoilla, joihin perustettiin myös omia raamattupiirejä.
- Oli tärkeää, että uskon asioista sai puhua myös työpaikalla, Esko Hautamäki kertoo.
- Kokkolan herätys oli kaikkien huulilla, myös niiden, jotka eivät olleet itse kokeneet herätystä.
Herätys levisi myös lasten pariin. Joissain perheissä vanhemmat tulivat uskoon lasten vetämänä.
- Uskonasioihin suhtauduttiin koulussa myönteisesti ja saatiin laulaa hengellisiä lauluja, Hanna Tervanen iloitsee.

Terttu Passoja muistuttaa, että Kokkolan herätys vaikuttaa edelleen.
- Samat ihmiset, joille Jumala on antanut voimansa, vaikuttavat yhä monissa tehtävissä.
Hanna Tervanen näkee jo merkkejä myös uudesta herätyksestä.
- Uskovien keskuudessa on anteeksiantamisen ja -pyytämisen aika. Nyt sovitaan ristiriitoja.
- Jumala pystyy laskemaan rakkaudelliseen ilmapiiriin herätyksen uudelleen. Uskovien pitää rukoilla toisten ihmisten puolesta. Se liikuttaa Jumalan kättä, Tarmo Nurminen sanoo.

Kuuntele ohjelmat:
osa 1
osa 2
osa 3
osa 4

 

 

Ylistyskuoro 

 

Lilian Peltoniemen perustamassa Ylistyskuorossa oli toistasataa laulajaa lapsista aikuisiin. Kuoro oli kokoavana voimana oleellinen osa herätystä. Kuoro teki evankelioimistyötä muun muassa vankiloissa.