Artikkeli

Blogi - Bloggen

Kirjoittajat ovat seurakuntien työntekijöitä ja seurakuntalaisia. Skribenterna är församlingsanställda och -bor.

Paastonaikana Via Dolorosalla

12.4.2017 | Aune-Inkeri Björkström

Käykäämme nyt Jerusalemiin ja yhdessä paastotkaamme ja Jeesusta kärsimystiellänsä nyt nöyrästi seuratkaamme.
Laulu retkibussissamme sävähdyttää. On paastonaika, ja olemme oikeasti nousemassa ylös Jerusalemiin. Nyt jos koskaan pitäisi olla helppoa eläytyä Jeesuksen kärsimystiehen.


Jeesuksen kärsimyksen äärelle pysähtyminen voitaneen lukea "yhdessä paastoamiseksi". Opas kertoo ristin tien vaiheista, ja luemme Raamatusta otteita siitä - keskellä kaupungin melua ja hyörinää.
Ruuasta paastoaminen turistimatkalla vaatisi runsaasti tahdonvoimaa, sillä päiväretken jälkeen meitä odottaa notkuva päivällispöytä moninaisine herkkuineen ja makuineen.
Ruokaa eri muodoissaan on tarjolla myös vanhankaupungin kujilla: leipää kymmeniä sortteja, tuttuja ja outoja hedelmiä ... Maistuisiko vastapuristettu granaattiomenamehu? Mansikkasatokin on jo kypsynyt.

Leipätarjontaa

Mansikoita Damaskusportilla

Via Dolorosa
, tuskien tie, on kapea kauppakuja Jerusalemin vanhassakaupungissa. Paikka on sama kuin Jeesuksen aikana, kadun pinta vain on viitisen metriä korkeammalla kuin silloin, sillä Jerusalem on tuhottu ja rakennettu uudelleen moneen kertaan.
Vilkkaalla basaarikadulla tungeksii niin paikallisia asukkaita kuin turisteja, seassa puikkelehtii kuormajuhtia ja kulkuneuvoja. 
Kun kuolemaantuomittu Jeesus raahasi ristiään kohti teloituspaikkaa, Golgataa, reitti kulki silloinkin läpi ahtaiden kauppakujien, joilla tungeksi juutalaisen pääsiäisjuhlan aikaan paljon ihmisiä.
Ristiinnaulitseminen oli häpeällisin mahdollinen teloitustapa, ja kauppakujilla Mestari sai varmasti osakseen monta pilkallista katsetta ja ivahuutoa. Evankeliumi kertoo, että reitin varrella oli myös naisia, jotka itkivät ja lohduttivat ristinkantajaa.

Jeesus kaatuu ristin alle
Katolilaisen perinteen mukaan Via Dolorosan varrella on 14 asemaa. Pysähdymme viidennellä asemalla, jossa muistellaan, miten sotilaat pakottavat satunnaisen ohikulkijan Simon Kyreneläisen kantamaan Jeesuksen ristiä. Paikalla on pieni kappeli, jossa hiljennymme hetkeksi.

Kun Jeesus tuli opetuslapsineen Galileasta Jerusalemiin juutalaisten vuotuisille juhlille, hän tapasi majailla Betaniassa, Öljymäen itäpuolella. Siellä asuivat hänen ystävänsä, sisarukset Lasarus, Martta ja Maria - sama Lasarus, jonka Jeesus herätti kuolleista.
Betaniasta Jerusalemiin matkatessaan he nousivat ensin Öljymäelle, josta temppelialue näkyi koko komeudessaan. Nyt sen paikalla on kaksi moskeijaa, ja juutalaisilta on alueelle pääsy kielletty.
Viimeisen kerran ennen kärsimistään Jeesus laskeutui Öljymäeltä laakson kautta Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Opetuslapset levittivät tielle vaatteitaan ja huusivat Siunattu hän, kuningas, joka tulee Herran nimessä!
Vain muutamaa päivää myöhemmin kansa huusi Ristiinnaulitse!
Monenlaiset ajatukset risteilevät pyhiinvaeltajan mielessä noita maisemia katsellessa.

Getsemanen oliivipuut

Käykäämme nyt Jerusalemiiin.
Vaan yössä ken kestää voisi
ja Jumalan tahtoa kuunnellen
sen katkeran kalkin joisi?

Getsemanessa sijaitsee Kaikkien kansojen kirkko, jossa muistellaan Jeesuksen rukoustaistelua. Kirkon puutarhan oliivipuut ovat todennäköisesti Jeesuksen aikaisten puiden vesoja, sillä oliivipuu voi elää satoja vuosia ja vaikka se kaadetaan, siitä versoo aina uusi puu.
Täällä Jeesus rukoili verta hikoillen kärsimystiensä alla. Hän tiesi, miten tuskallinen ristiinnaulitseminen olisi fyysisesti. Ennen kaikkea Hän tiesi, mitä ihmiskunnan syntitaakan kantaminen maksaisi. Mutta hän suostui Isänsä tahtoon – meidän hyväksemme.
Kuvan taustalla näkyy temppelialueen muuri ja ”Kultainen portti”.

Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta muistellaan Jerusalemissa kahdessa paikassa.
Pyhän haudan kirkko on todennäköisesti historiallisesti oikea paikka, se kätkee sisäänsä sekä Golgatan että Jeesuksen haudan. Kirkko on neljän kirkkokunnan omistuksessa ja sisältää monta erillistä kirkkoa ja kappelia. Suitsukkeet tuoksuvat, lampetit heiluvat ja pyhiinvaeltajat suutelevat Golgatan kalliota. Erilaiset kristilliset traditiot sekoittuvat Vapahtajamme kuoleman ja ylösnousemuksen äärellä.

Hauta on tyhjä!
Monelle suomalaiselle kristitylle rakas paikka on Puutarhahauta, jossa on helpompi eläytyä pääsiäisaamun tapahtumiin.
Siellä voi kurkistaa hautaan, ja todeta, että se on tyhjä! "Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista", sanoi enkeli Jeesuksen haudalle tulleille naisille.
Pyhän ehtoollisen vietto Puutarhahaudalla on yksi matkamme kohokohtia. Puutarhassa soivat pääsiäislaulut kymmenillä kielillä, kun eri maista ja maanosista saapuneet kristityt viettävät siellä ehtoollista. Täällä on helppo yhtyä ylistykseen ja kiittää siitä että Jeesus elää ja Hänellä on kaikki valta - myös kärsimyksen ja kuoleman yli. Myös minun elämässäni.

Matkamme jatkuu Galileaan, jossa Jeesus asui suurimman osan maanpäällisestä elämästään. 
Nasaret oli Jeesuksen kotikaupunki. Siellä enkeli Gabriel ilmestyi Maria-nimiselle nuorelle naiselle ja ilmoitti, että tästä tulisi Vapahtajan äiti. Marian ilmestyskirkko on rakennettu Marian lapsuuskodin päälle.
Japanilainen Maria

 Ilmestyskirkon seiniä peittävät eri maiden katolilaisten lahjoittamat Maria-kuvat. Kuvassa japanilainen Maria ja Jeesus-lapsi.


Jeesuskin oli rakentaja

Jeesuksesta tuli kasvatti-isänsä Joosefin tavoin rakennusmies. Rakennukset tehtiin kivestä, jota oli kaikkialla saatavilla.
Jeesuksen ajan elämään voi tutustua paikallisten arabikristittyjen ylläpitämässä "Raamattukylässä", Nazareth Villagessa. Se havainnoittaa kasvien, eläinten, rakennusten ja työnäytösten kautta, millaista elämä oli Jeesuksen aikana. Ateria Raamattukylässä antaa makuelämyksen siitä, mitä luonnon antimia Jeesuksen aikana syötiin.  
 Nouseeko tänään verkoilla kalaa Gennesaretinjärvestä?
Gennesaretinjärvi on niitä harvoja evankeliumeista tuttuja paikkoja Israelissa, joita ei ole peitetty kirkon suojiin. Järvellä voi yhtäkkiä nousta raju myrsky.
Näillä samoilla aalloilla Jeesus ja opetuslapset keinuivat. Kun aallokko yltyi myrskyksi, Jeesus tyynnytti sen ja osoitti olevansa luonnonvoimien yläpuolella. Hän myös käveli tällä järvellä vetten päällä. Pietari yritti samaa, mutta alkoi vajota, kun siirsi katseensa Jeesuksesta ympärillä riehuvaan aallokkoon.

Nainen koskettaa Jeesuksen viitan tupsua
Magdala on meille tuttu nimi Maria Magdalenan eli Magdalan Marian ansiosta. Gennesaretinjärven rannalla sijaitsevaan Magdalan kylään on hiljattain rakennettu erittäin kaunis kirkko.
Kirkon yhden sivukappelin alttaritaulu pysähdyttää. Luukkaan evankeliumin 8. luku kertoo naisesta, jota oli vaivannut verenvuoto kaksitoista vuotta. Nainen uskoi, että paranisi, jos saisi koskettaa edes Jeesuksen viitan tupsua. Väentungos Jeesuksen ympärillä oli ankara, mutta nainen onnistui – ja parani heti. Jeesus tunsi, että hänestä lähti voimaa, ja kysyi: ”Kuka koski minuun?” Nainen pelkäsi mutta tuli esille ja kertoi vaivansa ja paranemisensa. Hän sai kuulla Jeesuksen vapauttavat sanat: ”Tyttäreni, uskosi on parantanut sinut. Mene rauhassa.”

Maisema Arbelanvuorelta Gennesaretinjärvelle
Jeesuksen aikana ei ollut turistibusseja, joilla hurautimme maata pitkin poikin muutamassa tunnissa. Jeesus opetuslapsineen liikkui ”apostolinkyydillä”. Siihen voi ottaa tuntumaa vaikkapa vaeltamalla Nasaretista Kapernaumiin kulkevan Jesus Trail -vaellusreitin, jolle kertyy mittaa 65 kilometriä. Sen voi myös pyöräillä, ja matkan varrella on tarjolla useita majataloja.
Puolet turistiryhmästämme patikoi 12 kilometrin pätkän tuota vaellusreittiä, Nebi Shu'eibin juurelta Arbelanvuorelle, jolta avautuu upea näköala Gennesaretinjärvelle.

Kyyhkyssola

Maaliskuun kukkaloisto oli vertaansa vailla. ”Katsokaa kedon kukkia!” Jeesus kehotti seuraajiaan näissä maisemissa. Sieluni silmillä näen Hänet opetuslapsineen kulkemassa näillä poluilla kevätsateiden innostettua tuhannet kukat täyteen loistoonsa.
Kruunuvuokko

Pyhiinvaeltaja hämmästelee, miten valtavasti evankeliumeista tutuilla paikolla on kirkkoja. Mistä on tiedetty, että paikka oli juuri tuossa?
Suullinen perimätieto oli tuohon aikaan vahva. Ensimmäisiä kirkkoja alueelle rakensi Rooman keisari Konstantinuksen äiti Helena. Hän rakennutti muun muassa Betlehemin syntymäkirkon. Hänelle oli näytetty luola, jossa Herramme tiedettiin syntyneen. Vauva oli laskettu kalkkikivikallioon hakattuun syvennykseen, eläinten syöttökaukaloon. Seimi ja talli eivät siis olleetkaan puusta rakennettuja, kuten monissa länsimaalaisissa maalauksissa.
Sittemmin kirkkoja rakensivat ahkerasti katolisen kirkon edustajat. Joskus mukavuussyistä jokin paikka rakennettiin turisteille helpommin saavutettavaan paikkaan, kuten ruokkimisihmeen muistoksi rakennettu Leipien ja kalojen kirkko Gennesaretinjärven pohjoisrannalla. Yleensä pyhien paikkojen sijainnin taustalla on kuitenkin luotettava perimätieto.
Kirkot häiritsevät joidenkin silmää, mutta niiden ansiosta osaamme suunnistaa Jeesuksen elämän tärkeillä paikoilla.
Ja onko sillä loppujen lopuksi väliä, oliko jokin tapahtumapaikka juuri tietyllä kohdalla? Tärkeintä oli, että se tapahtui.

Raamatun tapahtumapaikoilla kiertely vaatii joustavuutta. Eri kohteissa vieraillaan niiden sijainnin mukaan, ei tapahtumien aikajärjestyksessä (vähän niin kuin tässä blogikirjoituksessa...). 
Varsinkin ensimmäisen Israelin-matkan jälkeen moni on pyörällä päästään kaikesta nähdystä ja koetusta. Jälkeenpäin voi sitten yrittää mielessään järjestää ajat ja tapahtumat - tai lähteä uudelle matkalle saamaan niitä paremmin järjestykseen.
Israelin-matkalla turisti saa valtavan tietomäärän raamatunhistoriaa, juutalaisen kansan ja nyky-Israelin historiaa.
Kristitylle pyhiinvaeltajalle se on ennen muuta matka Jeesuksen elämän tapahtumapaikoille. Raamatun kertomukset saavat konkreettisen hahmon ja värit. Kun avaan Raamatun kotimaahan palattuani, se on kuin kuvakirja, kun teksti palauttaa mieleen matkalla näkemäni miljöön ja maiseman, ihmiset, maut ja tuoksut.


Käykäämme nyt Jerusalemiin on Virsikirjan virsi nro 54. Sanat ovat Paul Nilssonin kirjoittamat vuodelta 1898, suomenkieliset sanat Anna-Maija Raittilan.

 

 

Ei kommentteja "Paastonaikana Via Dolorosalla"

Kommentoi "Paastonaikana Via Dolorosalla"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 
 

Viimeisimmät kirjoitukset